Wednesday, May 9, 2012

KECEWA BUAT KESEKIAN KALINYA..HUWAAA!!!

Assalamualaikum...yuhuu..entri kali ni aku nak cerita tentang kekecewaan aku...kecewa??mesti korang pelikkan..apa hal lah pulak nak kecewa-kecewa ni..macam mana lah aku tak kecewa bila permohonan UPU aku kena reject..ya allah..tuhan je tahu perasaan aku bila aku tengok result tu..nak menangis aku dibuatnya..sedih sangat-sangat..masa aku bagi tahu makcik aku yang aku tak dapat masuk UiTM..makcik aku dengan relaks nya berkata.."Ala..tak pe..tunggu je second intake..".Okay..memang lah ada second intake..tapi..aku kena tunggu sampai bulan 12..perghhh....tepu terus kepala otak aku ni duduk rumah setahun..aku tak tahu nak buat apa dalam setahun ni..okay..diulangi SETAHUN..aku ada dapat offer untuk buat form 6..tapi..aku sedar diri..aku ni bukan lah pandai mana pun..SPM pun dapat satu A je..itu pun Sejarah..kalau aku ni pandai dah tentu lah aku dapat masuk UiTM kan..so kesimpulannya..memang tak mungkin lah aku nak masuk form 6..korang mesti nak cakap kenapa tak apply masuk kolej atau universiti swasta..memang lah boleh kalau aku nak apply..tapi..perbelanjaan untuk belajar di IPTS tu bukan murah..boleh dikatakan..memang mahal lah..biasanya sebelum nak masuk ,  nak jugak lah beli barang-barang keperluan ,  nak shoping sakan dan bla bla..kan..bila nak register..ni lagi satu masalah..dia punya registration fees agak mahal lah jugak..macam tak mampu lah pulakkan..bila dah start belajar..mesti lah nak beli buku , alat tulis , belanja makan lagi..dan bla bla..makan tu pun satu hal jugak..nak pulak macam aku ni..selera tahap somalia..tak padan dengan kurus kedingnya..so kesimpulannya..kalau nak belajar dekat IPTS memang lah boleh tapi kena lah bersiap-sedia dengan ongkos yang mencukupi..kalau yang memang bijak pandai..senanglah..dapat biasiswa..kalau yang macam aku ni..result SPM setakat banyak kredit tak payah nak mimpi dapat biasiswa..okay..korang mesti nak cakap.."Ala..PTPTN dengan MARA kan ada..nak risau apa..??"memang lah benda alah tu ada..tapi untuk permulaan memang dikatakan penggunaan duit yang sangat banyak amat diperlukan..okay..dah nampak sangat aku tak berminat nak belajar dekat IPTS kan..mesti korang nak tahu jugak kenapa aku nak sangat belajar dekat UiTM sedangkan melambak lagi universiti dekat Malaysia ni kan..sebab pertama , ini adalah impian arwah ibu aku yang memang nak sangat tengok aku belajar dekat UiTM tapi sayangnya Allah lebih sayangkan dia..dan ibu aku dipanggil Ilahi masa tu aku form 3..jujur..masa tu aku memang blank gila..tak tahu nak fikir macam mane..yelah..budak baru 15 tahun kan..so faham-faham jelah..blurr nya bertingkat-tingkat..selepas ibu aku meninggal..aku tinggal dengan makcik aku..korang mesti nak tahu kenapa tak tinggal dengan bapak aku..sebenarnya ni permintaan arwah ibu aku yang nakkan aku tinggal dengan makcik aku..dan sampai sekarang aku still lagi tinggal dengan makcik aku..okay..dah jauh menyimpang dah aku ni..berbalik kepada sebab kedua..sebab kedua ialah dalam famili aku..senang cerita semua sepupu-sepupu aku masuk UiTM..so dah macam tradisi keluarga lah..wahh..sebenarnya ada seorang lah yang tersesat masuk kolej..iaitu diva dalam famili aku..abang ayen..boleh lah pulak tersesat masuk Segi Kolej Subang..dalam erti kata lain..yang sebenarnya dia memang dah pasang niat nak belajar dekat kolej sebab dia ni jenis tak berapa suka terikat dengan peraturan yang terlalu ketat..hahaha..okay sebab ketiga..jurusan yang aku nak ada dekat UiTM..jurusan ape yang aku nak..?? Jurusan pentadbiran awam..aku mula tertarik dengan jurusan ni sebab dia ada belajar tentang undang-undang , ekonomi dan banyak lagi sebenarnya..hahaha..okay sebab yang terakhir..sebab UiTM punya yuran adalah yang paling murah di Malaysia..wahh..memang seronok lah..kan..hahaha..sebenarnya aku betul-betul berharap aku dapat masuk second intake nanti..ini semua untuk merealisasikan impian ibu aku..insyaallah..kalau dah rezeki..takkan kemana kan..sampai sini dulu lah entri untuk malam ni..insyaallah..aku akan update entri baru nanti okay..salam..

No comments:

Post a Comment