Wednesday, October 30, 2013

AKU YANG DULU, BUKANLAH YANG SEKARANG

Assalamualaikum wbt..
hello..hai..
lamanya lahai tak menjenguk..

maafkan saya blog..busy baq hang..actually masa cuti sem yang lepas aku free je..tapi bila dah taip segala bende..tetibe stuck..idea tak nak keluar dah..mulalah tangan aku ni tekan backspace..at the end..sampai kesudah tak update mende..so hari ni..tangan ni tetibe rajin nak naip..thumbs up..katenye..hari ni just nak releks..nak naip gitu gitu je..tak de cerita yang spesifik pun..nak warm up kate orang jawa..sedih pulak rase bila tengok last post bulan April..hoiiii..5 ke 6 bulan jugak aku biarkan blog ni tak update..busy nau ternak lemak yang tak berapa nak lemak ni..menci aku dengar orang cakap aku dah berisi..padahal aku tau..dorang nak sedapkan hati aku je..kebuntuan melanda aku sampai ketahap maksimum bila aku makan dalam kuantiti yang agak banyak but at the end berat aku naik sekilo dua je..haihhh

kekadang masuk bilik aku berdiri depan cermin then cakap..lainnya aku daripada 4 ke 5 tahun lepas..dan dan mulut nyanyi lagu Tegar, Aku yang dulu bukanlah yang sekarang tu..femfeeling lebih..memang lain baq hang..dolu dolu mase kecik comot je rupe..macam anak endon pun ye jugak..kekadang aku rase kenape lah aku tak comel ke cantik ke macam bebudak yang sebaya aku..bila dah masuk usia remaja sikit.tetibe perasan lawa..amboii..jadahnye..kadang-kadang bile berdiri depan cermin..selalu cakap kat diri sendiri..cantiknya aku..walaupun time tu jerawat duduk bertenggek dekat muka..siap bawak geng berpesta sakan atas muka aku..tapi bila dah nak masuk umur 20 ni..tetibe sedar..dah besar dah aku ni..alhamdulillah..ade rupe jugak aku ni..hahahaha..tak de motif betul aku cakap gini..

perbezaan memang ketara wey..dulu kulit aku tu diaaa...hitam nak mampuih baq hang..tapi tak lah hitam macam bontot kuali ke hape ke..kire hitam gak lah..kalau pakai baju warne terang macam oren tetibe rase macam aku ni anak india..huhh..tapi bila dah besar sikit..dah mula pandai jage kulit..mula timbul perasaan nak cantik..nak melawa..sebenarnya kesedaran pasal kecantikan tu timbul bila aku dah habis sekolah..haa..hambik kau..lambat nau sedarnya..time sekolah dulu mana lah ade fikir nak cantik ke nak lawa ke..yelah..bukan nak ngorat sape pun kenn..fikir nak main je..kalau cuci muka pun..alaaa..ala kadar je..pakai krim muka pun main sepuk sepuk je..ikut tahap kerajinan..kalau time malas nak mampuihh..jangan harap aku nak sapu krim dekat muka..time rajin..sampai 5 6 kali nak bubuh krim kat muka..bila dah besar ni..dah berduit sikit..*ehem..duit ptptn ler uolss..* barulah mampu beli produk yang mahal sikit..sebab dah ade motivasi nak cantik dan putih..katenye..sekarang ni nak kate dah putih tu tak lah..tapi cerahlah sikit dari dulu..kehkehkeh

bila dah habis sekolah..time tu lah baru rajin sikit nak belek belek majalah..tengok pasal jage muka ape semua..lagi berubah drastik bila masuk UiTM..well..course aku pulak memang ade subjek untuk grooming..so belajar sesikit dari situ lah..tapi satu habit aku..kalau pergi kelas boleh kate 2 minggu sekali je aku make up..hari hari lain aku bantai pakai krim muka je..malas lah nak tepek bedak kemain kat muka..kalau time cuti ke hape balik rumah baru aku make up sikit..tak tau lah saye kenape..habit gamaknya..dress up pun dah okay sikit lah dari dulu..dah nampak macam warganegara sikit lah..kalau dulu..macam bibik je..selekeh baq hang..

sekarang ni aku curious..dalam tempoh 4 ke 5 tahun lagi..macam mane lah agaknye rupe aku..gemuk ke..kurus ke..makin cantik ke..ataupun biase biase je..tapi sesungguhnya Allah itu telah menjadikan kita manusia sebaik-baik ciptaan..cukup sifat..lengkap..perfect..alhamdulillah..sekarang ni tinggal kita je nak wujudkan rasa syukur tu ataupun tidak..sementara masih bernyawa ni..bersyukur lah dengan nikmat yang allah bagi..baik dari segi kesenangan..rupa paras..kesihatan dan sebagainya..sebab kalau Allah tu nak tarik nikmatNya..sekelip mata lesap macam tu je..subhanallah..*nasihat kat diri sendiri*.



Pada aku..setiap girls should know bahawasanya menjaga penampilan diri itu penting..cuba bayangkan korang jenjalan..tetiba nampak sorang perempuan yang nampak selekeh..pakaian dia nampak tak kemas..i mean berkedut-kedut segala..tudung pun senget..bila dia lalu depan kita bau badan dia..nauzubillah..of course kita rase tak selesa..rase rimas and so on..macam tu jugak orang lain..kalau kita tak jage penampilan kita macam tu jugak lah reaksi orang pada kita..jaga penampilan bukan hanya untuk keselesaan orang lain je
 tapi untuk keselesaan diri sendiri jugak..malas itu biasa..kekadang aku pun rasakan jugak perasaan malas tu..tapi bila fikir balik..kebersihan itu kan penting..kalau nak buat ibadah pun kita kena bersih..apatah lagi nak berhadap dengan orang ramai..so slowly perasaan malas tu pergi..lagi satu..jaga penampilan ataupun hygiene ni bukan hanya untuk perempuan je..lelaki pun harus ler jaga rupa..barulah aweks sangkut..hahaha..


so moral of the entire entry is penampilan itu haruslah dijaga..bukan hanya untuk berdepan dengan orang ramai tapi juga dalam beribadah..walaupun time kecik kecik dulu comot je..itu tak bermakne sampai ke tua kita nak terus comot kann..so renung renungkan..
Assalamualaikum wbt..:)

No comments:

Post a Comment